Behandling

Avrusning fra opioider

Personer som ønsker avrusning av opioider bør innlegges på institusjon etter anbefaling fra helsedirektoratets retningslinjer for avrusning. Opioider er her brukt som felles betegnelse på preparater/rusmidler som for eksempel heroin, morfin, metadon og buprenorfin.

Her er Helsedirektoratets retningslinjer for avrusing fra rusmidler og vanedannende legemidler!

Tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelproblemer (TSB) omfatter tilbud om døgnbehandling, dagbehandling og polikliniske tjenester.  

Hvem kan henvise?

Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) kan komme fra:   

  • Sosialtjenesten / NAV
  • Barneverntjenesten
  • Fastlege / allmennpraktiserende lege
  • Privatpraktiserende legespesialist
  • Lege ved andre deler av spesialisthelsetjenesten
  • Lege i fengselshelsetjenesten
  • Annet helsepersonell som har rett til å henvise til spesialisthelsetjenesten 

Hva skal henvisningen inneholde?

Henvisningen skal danne grunnlaget for vurderingene som skal gjøres. Det er derfor viktig at den inneholder mest mulig komplett informasjon om pasienten og forhold rundt denne.  

Henvisningen skal inneholde følgende informasjon:

  • Personopplysninger  (navn, adresse, fødselsnummer, telefon)
  • Familieforhold / sosial status
  • Sysselsetting / trygdestatus
  • Utestående dommer / planlagt soning
  • Historikk rusproblematikk, inkludert tidligere behandling og beskrivelse av dagens situasjon
  • Historikk og vurdering av psykisk- og somatisk helse
  • Medisinering
  • Mål for iverksatt / planlagt habilitering / rehabilitering
  • Involverte instanser, inkludert beskrivelse av samarbeidsrelasjoner
  • Vurdering av rett til Individuell Plan
  • Samtykke til innhenting av relevante opplysninger
  • Relevante epikriser
  • Forslag til type tiltak
  • Vurdering av om det er behov for avrusing for å kunne gjennomføre behandling

Før

Er du tilknyttet legemiddelassistert rehabilitering (LAR) vil vi samarbeide med disse om behandlingen din hvis det er ønskelig.

Du bør lage deg en oversikt opioidinntaket ditt den siste tiden, slik at de medisinske og miljøterapeutiske tiltakene kan tilpasses ditt behov best mulig. Har du tidligere erfaringer med avrusning, og vet hva som fungerer best for deg, er det viktig å informere din behandler om dette. 

Avdelingen/enheten som skal behandle deg vil ta kontakt med din fastlege/ henviser, men det er ønskelig at du informerer oss om eventuelle kroppslige eller psykiske plager du ønsker at vi skal vite om eller forsøke å hjelpe deg med.
Veldig mange gruer seg til avrusningen og sliter med egenmotivasjonen før innleggelsen. Dette er noe vi kan hjelpe deg med, så si fra om dette.

Hvis du lurer på noe, kan du når som helst ta kontakt med oss.

Trenger du transport til samtale/ innleggelse, les mer på pasientreiser.no


Under

I brevet du fikk fra behandlingsstedet står det sted og tidspunkt for oppmøte til innleggelse. Nylig inntak av rusmidler er ingen hindring for å møte til avtalt tidspunkt, da vi kan ivareta deg i den formen du er.

Når du kommer til avdelingen tas du imot av helsepersonell, og du undersøkes av lege ved ankomst. Legen trenger nøyaktig informasjon om siste tids inntak slik at den medikamentelle delen av avrusningsbehandlingen kan gjøres så skånsom som mulig.

Abstinensproblematikk vil kontinuerlig overvåkes av helsepersonell den første tiden. Disse målingene vil hjelpe deg og legen til å sammen finne en best mulig nedtrappingsplan. Hvilke medikamenter som brukes i denne fasen vil kunne variere.

Du vil få tilbud om tilrettelagte miljøterapeutiske tiltak som kan være med på å avhjelpe abstinensplager i denne fasen. Lengden på avrusningsperioden vil variere ut fra tidligere inntak av rusmidler og en individuell vurdering.


Etter

Avrusning er som regel den første delen av et lengre behandlingsforløp. Videre oppfølging etter oppholdet vil enten avklares før du kommer eller i løpet av behandlingen.

Som en del av det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet vil du, hvis det er aktuelt, få informasjon om forebygging av overdosedødsfall og tilbud om opplæring i kameratredning mens du er hos oss. Les mer om dette på nettsidene til pasientsikkerhetsprogrammet.

Du vil også få med deg en kriseplan med tiltak som du kan iverksette selv ved fare for tilbakefall.

Les pasientjournalen på helsenorge.no

Etter at du eller barnet ditt har vært hos oss for behandling skriver legen en rapport (epikrise) om hva som er gjort og der han eller hun anbefaler hvilken behandling du skal ha videre. Denne epikrisen og andre dokumenter i pasientjournalen din finner du når du logger deg inn på helsenorge.no
Klikk her for å logge deg inn på helsenorge.no
promo_kvinne_med_laptop_helsenorge.jpg

Kontakt

  • Kontakt Avrusning, Tromsø

    Oppmøtested

    Bygg 3, 3. etasje

    UNN Åsgård

    Åsgårdvegen 40

    Transport

    ​Åsgård ligger på vestsida av Tromsøya, drøyt to kilometer rett vest for Tromsø sentrum.

    Hvis du reiser kollektivt stopper buss rute 26, 36 og 53 utenfor hovedinngangen. Om du velger å gå til fots vil det ta rundt en halv time fra sentrum.

    ​​For pasienter og pårørende er det parkering utenfor hovedinngangen. Det er parkeringsautomat ved inngangen.

    UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.​

    Parkeringsavgift: 
    Kl. 07-21: kr 30.- pr time 
    Kl. 21-07: kr 6 pr time
     
    Langtidsparkering gjesteparkering:
    ​For å oppnå denne prisen må det betales/ reserveres beløp for perioden parkering planlegges på parkeringsautomat. ​

    Maks døgnpris kr 237,-
    Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 154,-
    Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 107,-
     
    Parkering for bevegelseshemmede er gratis både på reserverte HC-plasser og på vanlige parkeringsplasser for gjester. 

     

    Praktisk informasjon

    Åpningstid:

    Mandag og torsdag fra kl. 12.00 til 15.30
    Tirsdag, onsdag og fredag fra kl. 8.30 til 12.00
    Les mer om biblioteket

    ​Pasieanttat geain lea šiehtadus dahje geat sisačálihuvvojit UNN, Nordlándda Buohcciviessu, Helgelándda buohcciviessu dehe Finnmárkku Buohcciviessu ossodagaide, sáhttet oažžut davvisámegieldulkka beaivválaččat gaskal dii. 08.00–22.00.

    Davvisámegiel dulka bargiid ja pasieanttaid várás

    ​Over store deler av Åsgård-området kan du kople deg på vårt åpne trådløse gjestenett ”UNN – gjest”. Det er fri bruk av gjestenettet.​

    Det ligger kafé i bygg 8. Gå inn hovedinngangen, ned trappa, og rett fram gjennom glassgangen. Ved enden av gangen går du til høyre.

    Kaféen er åpen mandag til fredag fra klokka 08.30 til 14.30​.

    Etter henvisning til psykisk helsevern og avtale med behandler kan du få tilgang til kartleggingsverktøyet Checkwar​e. Skjemaet er ment å kvalitetssikre utredningen av psykiske helseplager. I tillegg til dine beskrivelser og behandlers vurdering, skal kartleggingen bidra til å sikre bred forståelse av dine aktuelle plager eller lidelser.

    Hvis du får problemer med å logge inn kan du ta kontakt med ekspedisjonen på den avdelingen der du skal til behandling, slik at de kan sjekke tilgangen din.

    Kartleggingsverk​tøyet​

    Det blir blant annet arrangert quiz eller lunsjkonserter på Åsgård hver uke, som regel på onsdager eller torsdager. Alle arrangementer annonseres på kulturkalenderen som henger ute på avdelingene og på informasjonstavle ved resepsjonen i hovedinngangen.

    Arrangementene starter klokka 13 og varer en halv time hver gang.

    Ta gjerne kontakt med kulturavdelinga på rom B11.103 i bygg 11. Gå ned trappa ved resepsjonen og ta inn til venstre.​

    ​​For pasienter og pårørende er det parkering utenfor hovedinngangen. Det er parkeringsautomat ved inngangen.

    UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.​

    Parkeringsavgift: 
    Kl. 07-21: kr 30.- pr time 
    Kl. 21-07: kr 6 pr time
     
    Langtidsparkering gjesteparkering:
    ​For å oppnå denne prisen må det betales/ reserveres beløp for perioden parkering planlegges på parkeringsautomat. ​

    Maks døgnpris kr 237,-
    Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 154,-
    Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 107,-
     
    Parkering for bevegelseshemmede er gratis både på reserverte HC-plasser og på vanlige parkeringsplasser for gjester. 

     

    Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige eiendeler du tar med deg til sykehusoppholdet. 

    Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.​

    Dersom du likevel har med deg verdisaker, kan du avtale med avdelingen hvordan dette skal oppbevares. 

    Sengepostene våre har ulike visittider eller besøkstider. Informasjon om disse tidene står på de ulike avdelingssidene. Ta gjerne kontakt med avdelingen hvis du er usikker.

  • Kontakt Russeksjon Narvik, avrusningsenhet

    Oppmøtested

    Buveien 75, 8521 Ankenes (tidligere Nordlandsklinikken), 3. etasje

     
     

    UNN Åsgård

    Åsgårdvegen 40

    Transport

    ​Nordlandsklinikken ligger i Buveien i Håkvik, rundt 12 kilometer sør for Narvik. Det er skiltet til klinikken med avkjøring fra E6.​

    ​Åsgård ligger på vestsida av Tromsøya, drøyt to kilometer rett vest for Tromsø sentrum.

    Hvis du reiser kollektivt stopper buss rute 26, 36 og 53 utenfor hovedinngangen. Om du velger å gå til fots vil det ta rundt en halv time fra sentrum.

    ​​For pasienter og pårørende er det parkering utenfor hovedinngangen. Det er parkeringsautomat ved inngangen.

    UNN har ikke per i dag egen tilrettelagt parkering for motorsykler for besøkende eller gjester.​

    Parkeringsavgift: 
    Kl. 07-21: kr 30.- pr time 
    Kl. 21-07: kr 6 pr time
     
    Langtidsparkering gjesteparkering:
    ​For å oppnå denne prisen må det betales/ reserveres beløp for perioden parkering planlegges på parkeringsautomat. ​

    Maks døgnpris kr 237,-
    Pris fra og med det 4. døgnet maks kr 154,-
    Pris fra og med det 8. døgnet maks kr 107,-
     
    Parkering for bevegelseshemmede er gratis både på reserverte HC-plasser og på vanlige parkeringsplasser for gjester. 

     

    Praktisk informasjon

    ​Pasieanttat geain lea šiehtadus dahje geat sisačálihuvvojit UNN, Nordlándda Buohcciviessu, Helgelándda buohcciviessu dehe Finnmárkku Buohcciviessu ossodagaide, sáhttet oažžut davvisámegieldulkka beaivválaččat gaskal dii. 08.00–22.00.

    Davvisámegiel dulka bargiid ja pasieanttaid várás

    ​Dette må være klart før innleggelse

    • ​Billett/reiseplan til behandling
    • Klær og skotøy til aktiviteter inne og ute alt etter årstid + eventuelt. utstyr til fritidsaktiviteter
    • Økonomiske forhold: Under planlegging av innleggelse må det tas høyde for at enkelte aktiviteter som tilbys ved klinikken koster penger. Dette kan eksempelvis være materiell som brukes på aktivitetsstue / snekkerverksted. Er det behov for søknad om penger til aktivitet kan dette gjøres via NAV.
    • Det vil være en fordel om du har egen bolig og etablert kontakt med lokalt hjelpeapparat før innleggelse.

    Velkommen!

    Vi ønsker deg velkommen til Russeksjon Narvik.

    Vi har som mål å tilby deg god hjelp og et godt samarbeid slik at du oppnår god nytte av rusbehandlingen. Vi ønsker dialog rundt opplevelser og erfaringer du gjør deg. Dine tilbakemeldinger er viktige, da vi opplever at mange problemer/utfordringer kan føre til tilbakefall eller stillstand i behandlingsprosessen.

    Du vil være en av flere pasienter som får behandling hos oss. Derfor har vi utarbeidet husordensregler som det er viktig at alle respekterer og følger. Noen regler er lovpålagt og noen har vi laget fordi vår erfaring tilsier at det er nødvendig. 

    Rutiner du samtykker til for at vi skal kunne yte best mulig helsehjelp

    • Ved innleggelse skal alle medbragte legemidler, vitaminer og helsekostprodukter leveres inn.
    • Under innleggelse vurderes det som svært viktig at du avlegger rusmiddeltesting i form av urinprøve og alkotest under tilsyn av personal for å sikre forsvarlig behandling.
    • Ved mistanke om innførsel og/eller bruk av rusmidler, kan det bli fattet vedtak iht. gjeldende forskrift om gjennomgang av ditt rom, dine eiendeler, kroppsvisitasjon (§8) og post til deg kan bli åpnet under påsyn av personal (§7). Ved ruspåvirket atferd, kan du bli bedt om å oppholde deg på pasientrom og nektes adgang til felles oppholdsrom.
    • Ved innleggelse på avrusningsenheten er det rutinemessig gjennomgang av dine eiendeler og kroppsvisitasjon iht. gjeldende forskrift (§8).

    Under innleggelsen får man kjennskap til andres helse og livssituasjon. Vi ber deg behandle den informasjonen du får med forsiktighet og ikke dele med andre. Dette gjelder spesielt i sosiale medier.  

    Av hensyn til personvern er det ikke anledning til å ta bilder, filme eller ta lydopptak av personal eller medpasienter.  

    Det er ikke tillatt å medbringe, oppbevare, distribuere eller innta alkohol, illegale rusmidler, avhengighetsskapende medisiner eller brukerutstyr mens du er i behandling ved Russeksjon Narvik. Dette gjelder også under permisjoner. Medbragte rusmidler vil bli beslaglagt.  

    Mobbing og seksuell trakassering mot medpasienter og personal aksepteres ikke, og det forventes at alle pasienter bidrar til et behandlingsmiljø preget av trygghet og respekt.  

    Voldsutøvelse, truende atferd eller trusler om vold mot medpasienter eller personal, aksepteres ikke og kan medføre umiddelbar utskrivelse fra seksjonen.  

    Det er forbudt å medbringe og oppbevare farlige og ulovlige gjenstander. Farlige gjenstander omfatter alle typer kniver, skytevåpen, stikkvåpen, verktøy, sprøyter og andre potensielt skadelige gjenstander. Disse vil bli beslaglagt eller oppbevart av personal.  

    Røyking er kun tillatt på anviste plasser. E-sigaretter anses også som røyking.

    Bruk av stearinlys eller andre brennende gjenstander (røkelse, grill etc.) er ikke tillatt ifølge sykehusets brannforskrifter.  

    Besøk avtales med ansatte på forhånd. Besøket skal ikke kollidere med dagsprogrammet.

    Det er ikke anledning til å gå på medpasienters rom uten samtykke, eller når det er nattero-tid på seksjonen.

    Gi beskjed når du forlater avdelingen og når du kommer tilbake, dette av brannvernhensyn.

    Permisjoner vurderes individuelt etter søknad. Ved avrusning frarådes i all hovedsak permisjoner.  

    Måltider inntas som hovedregel i felles spiserom til faste tider.

    Interne instrukser om håndtering/oppbevaring/lagring av matvarer må følges der det foreligger.  

    Det skal være ro på avdelingen mellom klokken 00:00 og 07:00 på hverdager.

    Natt til lørdag, søndag og helligdager skal det være ro mellom klokken 02:00 og 07:00.

    I dette tidsrommet oppfordres pasientene til å trekke seg tilbake på eget rom for å finne ro for natten.  

    Mobiltelefon skal settes på lydløs når du oppholder deg i fellesarealene.

    Vis hensyn slik at du ikke forstyrrer andre ved bruk av telefon, TV, musikk og data. Private telefonsamtaler må tas utenfor fellesarealene.  

    Vis hensyn til andre når du oppholder deg i fellesareal/spiserom.

    Det forventes at alle ivaretar personlig hygiene. Bekledningen skal ikke virke støtende eller provoserende. Av hygieniske årsaker skal alle benytte egnet fottøy.

    Etter trening er det anbefalt å dusje og skifte før man oppholder seg i fellesrom.

    Parfyme og andre sterkt parfymerte produkter er ikke tillatt av hensyn til allergi.  

    Det forventes at alle holder eget rom rent og i orden, og at alle rydder etter seg i fellesrom.  

    Det er ikke tillatt med dyr i avdelingen, dette av hensyn til allergi.  

    Avdelingen kan være behjelpelig med oppbevaring av verdisaker. Oppbevaring skjer på eget ansvar.  

    Etablering av relasjoner som innebærer intimitet utover vanlig vennskap, vil kunne svekke fokus og påvirke nytteverdi av behandlingen som tilbys deg. Etablering av parrelasjoner anbefales derfor ikke, og vil således bli tatt med som et viktig moment i helhetsvurdering når det gjelder nytteverdi av innleggelsen.  

    Etter henvisning til psykisk helsevern og avtale med behandler kan du få tilgang til kartleggingsverktøyet Checkwar​e. Skjemaet er ment å kvalitetssikre utredningen av psykiske helseplager. I tillegg til dine beskrivelser og behandlers vurdering, skal kartleggingen bidra til å sikre bred forståelse av dine aktuelle plager eller lidelser.

    Hvis du får problemer med å logge inn kan du ta kontakt med ekspedisjonen på den avdelingen der du skal til behandling, slik at de kan sjekke tilgangen din.

    Kartleggingsverk​tøyet​

    Måltider inntas i kantine/spiserom. Det serveres frokost, lunsj, middag og kvelds. Ved spesielle behov kan dette tilrettelegges etter avtale med kjøkkenet.  

    ​Det er rundt 30 parkeringsplasser utenfor Nordlandsklinikken. Vi har gratis parkering. 

    Det er ikke tillatt å parkere rundt rundkjøringen ved hovedinngangen.  ​

    Vi gjør oppmerksom på at sykehuset ikke kan ta ansvar for klær og andre personlige eiendeler du tar med deg til sykehusoppholdet. 

    Vi anbefaler at du har minst mulig med deg og lar verdisaker ligge hjemme.​

    Dersom du likevel har med deg verdisaker, kan du avtale med avdelingen hvordan dette skal oppbevares. 

    Åpningstid:

    Mandag og torsdag fra kl. 12.00 til 15.30
    Tirsdag, onsdag og fredag fra kl. 8.30 til 12.00
    Les mer om biblioteket

    ​Over store deler av Åsgård-området kan du kople deg på vårt åpne trådløse gjestenett ”UNN – gjest”. Det er fri bruk av gjestenettet.​

    Det ligger kafé i bygg 8. Gå inn hovedinngangen, ned trappa, og rett fram gjennom glassgangen. Ved enden av gangen går du til høyre.

    Kaféen er åpen mandag til fredag fra klokka 08.30 til 14.30​.

    Det blir blant annet arrangert quiz eller lunsjkonserter på Åsgård hver uke, som regel på onsdager eller torsdager. Alle arrangementer annonseres på kulturkalenderen som henger ute på avdelingene og på informasjonstavle ved resepsjonen i hovedinngangen.

    Arrangementene starter klokka 13 og varer en halv time hver gang.

    Ta gjerne kontakt med kulturavdelinga på rom B11.103 i bygg 11. Gå ned trappa ved resepsjonen og ta inn til venstre.​