Har svetta med ventelister

Denne gjengen fra øre-nese-hals-avdelingen i Tromsø (ØNH) har svetta mer enn vanlig denne sommeren. Sist helg gikk de ut i etterlengta ferie etter hard jobbing i mange uker.

Publisert 28.08.2024
Sist oppdatert 30.09.2024
En gruppe mennesker iført hvit arbeidsantrekk

Foto: Frode Abrahamsen, kommunikasjonssenteret

Disse fine folka på Øre-nese-hals har svetta litt mer enn vanlig med rydding av ventelister i sommer. Fra venstre: Åse Andreassen helsesekretær, Ulrikke Karlsen, kontormedarbeider, Laila Furulund Strøm avdelingsleder, Torun Karina Ankjell overlege, Tone Tårnes seksjonsleder og Sindre Heimen, sykepleier.

Røde kinn og varme kropper skyldes ikke den fine julimåneden, men en usedvanlig god innsats med rydding og gjennomgang av ventelister.

ØNH har slitt med landets lengste ventelister over tid. Det er uheldig for pasientene som må vente lenge på time, og det sliter på personalet.

Klargjør for robot

For å klargjøre for bruk av UNNs robot, Unni Nord, har helsesekretærer og annet kontorpersonell jobbet ekstra og omfordelt arbeidsoppgaver. Til tross for lavdrift med lite ansatte har de tatt ekstra tak og fått utført nødvendig rydding.

- All ære til de som har stått på og sett behovet for å yte ekstra. Mens andre har hastet hjem fra jobb for å nyte finværet, har disse fine folka stått på, både på dagtid og utover ettermiddagen, sier en imponert avdelingsleder ved Nevrokirurgi, ørenese-hals og øyeavdelingen, Laila Furulund Strøm

Heldigital medarbeider

ØNH er første avdeling hvor UNNs heldigitale medarbeider, Unni Nord involveres i ventelister.
Unni Nord sender ut SMS til pasienter på venteliste gjennom UNNs digitale skjemasystem CheckWare. I SMS-en ligger det en link til et kartleggingsskjema

For de som mottar forespørselen om å fylle ut skjema, vil avsender av SMS være UNN CW og det er helt trygt å gå inn via lenken i SMS.

Unni Nord hjelper alle avdelinger

Når pasientene har fylt ut og sendt tilbake skjema, lagres dette i DIPS. UNN får verdifull informasjon som kan bidra til kortere ventelister. Unni Nord skal jobbe for alle avdelinger og klinikker i UNN.
ØNH i NOR-klinikken er først ut grunnet ekstra lange ventelister.

- Vi håper at dette skal bidra til kortere ventelister og at de riktige pasienter får time. En pasient som ikke trenger behandling lenger eller ikke ønsker behandling, vil gi mulighet for at en annen pasient kan komme til, understreker Laila Furulund Strøm.

Fakta om UNNI Nord

Unni Nord er en software robot

Unni Nord gjør at sykehuset sparer menneskelige ressurser, slik at ansatte kan brukes til andre oppgaver som det en datamaskin ikke kan utføre per nå.

Unni Nord er UNNs versjon av roboten Nora Nord som er utviklet av Nordlandssykehuset. Hun gjør trivielle oppgaver og gir muligheter til mer meningsfulle oppgaver for ansatte.

Unni Nord er trygg fordi hun kun utfører det hun er programmert til å gjøre. Hun tenker ikke selv. Dette er ikke KI, men programmering. Er det noe hun ikke får til, sender hun beskjed tilbake til menneskene.

.