Det er aldri for tidlig å starte planleggingen av hvordan forbedringer skal spre seg. Jo tidligere i arbeidet du legger en plan for spredning, desto større sjansen for varig forbedring.
Det innføres nye måter å jobbe på som gir gevinst for pasientene og ansatte hele tiden, men kunnskapen om dette forblir ukjent for andre selv innenfor samme organisasjon. Skal vi unngå små isolerte øyer av forbedring, må en starte planleggingen tidlig. Hva må vi huske på når vi skal spre godt forbedringsarbeid ut i organisasjonen?
Institute for Healthcare Improvement har utviklet et rammeverk for spredning som kan bidra til å spre forbedringsarbeid fra lokale «øyer av forbedring» til resten av organisasjonen. Med dette rammeverket kommer en omfattende sjekkliste som kan brukes for å kontrollere om organisasjonen din er klar for spredningen og hjelper deg på veien videre.
Tilrettelegge for spredning
Styrke det sosiale systemet (mellommenneskelige system)
Lag en kommunikasjonsplan
Utvikle et måle/resultat og tilbakemeldingssystem
Nederst i artikkelen kan du laste ned den mer utdypende sjekklisten. Ledergruppa og nøkkelpersoner bør sette av tid til å sammen gå gjennom og finne svar på alle spørsmålene i listen. De spørsmål dere mangler eller ikke kan svare «ja» på må dere lage en plan/strategi for å kunne «svare ut». Risikoen for å forlenge den lokale implementeringstiden eller mislykkes helt øker dersom spørsmål står ubesvart.
Når en strategi, ved hjelp av sjekklisten er laget vil organisasjonen være klar for spredning.
Ta kontakt med Kontinuerlig forbedring.
IHI - Spread Planner (pdf)
IHI - Spread Planner - oversatt til norsk
Planning for Scale: A Guide for Designing Large-Scale Improvement Initiatives. McCannon CJ, Schall MW, Perla RJ. IHI Innovation Series white paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2008.
A Framework for Spread: From Local Improvements to System-Wide Change. Massoud MR, Nielsen GA, Nolan K, Schall MW, Sevin C. IHI Innovation Series white paper. Cambridge, MA: Institute for Healthcare Improvement; 2006.