Rett mat til rett pasient
Fysikalsk medisinsk avdeling ved UNN Harstad opplevde altfor ofte at pasienter med dysfagi fikk feil matkonsistens og ønsket å gjøre noe med dette. Dette var grunnlaget for et forbedringsarbeid på tvers av enhetene.

Rett mat til rett pasient
Fysikalsk medisinsk avdeling ved UNN Harstad opplevde altfor ofte at pasienter med dysfagi fikk feil matkonsistens og ønsket å gjøre noe med dette. Dette var grunnlaget for et forbedringsarbeid på tvers av enhetene.
Arbeidet avdekket upresis begrepsbruk samt ulik og manglende forståelse ved bestilling av spesialkost. Ved å prosesskartlegge skikkelig ble teamet overrasket over hvor mange steg og hvor kronglete bestillingsprosessen var.
Se og lær om det flotte arbeidet i filmen under.
Prosjektet har resultert i økt pasientsikkerhet gjennom økt kunnskap, -bevissthet og felles forståelse omkring matkonsistens. Ved å, blant annet innføre IDDSI er det etablert et nytt bestillingssystem som gir kvalitetssikring i alle ledd fra bestilling til levering.

Vil du vite mer?
Ta kontakt med Kaja Bruun, kaja.bruun@unn.no, logoped, Fysikalsk medisinsk avdeling UNN Harstad.