Effektfull ledelse
For å bli en helsetjeneste der kontinuerlig forbedring ikke er noe som kommer i tillegg, men måten vi jobber på, må lederne koples på forbedringsfaget - teoretisk, håndverks- og holdningsmessig. Lederne blir ansvarliggjort og "påskrudd" av skreddersydd lederutvikling og nyttebasert trening i verktøy og metoder, som hjelper lederne og helsetjenesten til å nå sine mål.
Lederen må være med
Nasjonalt rammeverk for bedre pasient- og brukersikkerhet underbygger lederens betydning for å lykkes i forbedringsarbeid og dermed fremme pasientsikkerhet.
Om leder ikke er med, er det bare å legge bort både gode ideer og endringsvilje. Litteraturgjennomganger viser at ledelse fremmer pasientsikkerhet. Samtidig er det desverre en utbredt holdning at ledere må kjenne til, men ikke kunne, forbedring.
For å bli en helsetjeneste der kontinuerlig forbedring ikke er noe som kommer i tillegg, men måten vi jobber på, må lederne koples på forbedringsfaget - teoretisk, håndverks- og holdningsmessig. Lederne blir ansvarliggjort og "påskrudd" av skreddersydd lederutvikling og nyttebasert trening i verktøy og metoder, som hjelper lederne og helsetjenesten til å nå sine mål.
5 UNN-ledere som har skjønt det
Vi har brukt IHIs whitepaper High impact leadership som rettesnor for lederatferd ved UNN. I filmen under treffer du fem ledere ved UUNN som praktiserer effektfull ledelse i sitt daglige virke.
Vil du vite mer?
Ta kontakt med:
Hege Andersen PhD, Leder Kontinuerlig forbedring UNN og førsteamanuensis Organisasjon og ledelse