Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Smittevernrutine for sykehjem

Arbeidsuniform

Formål og grunnlagsinformasjon

  • Formålet er å redusere risiko for smittespredning via arbeidstøy og hud.

  • Gjelder personell i pasientrettet arbeid, personell som håndterer næringsmidler eller tekstiler, utfører renhold eller har andre funksjoner knyttet til pasientnært arbeid.

Riktig bruk av uniform handler ikke bare om smittevern, men også om estetikk og at helsepersonell skal fremstå på en profesjonell og tillitsvekkende måte.

Ledelsen ved institusjonen kan føye til beslutninger som er tatt lokalt om f.eks.:

  • Bruk av parfyme
  • Bruk av snus
  • Bruk av piercinger, øredobber og smykker (1)

  • Utleveres på tjenestestedet og brukes ikke utenfor institusjonens område.
  • Skiftes daglig og dersom den blir forurenset. Dette gjelder også for hodeplagg.
  • Skal vaskes i godkjent vaskeri.
  • For å kunne utføre korrekt håndhygiene:
    • Overdel skal være bar fra albuen og ned.
    • Ingen armklokke, ringer, armbånd.
    • Ikke lange og/eller kunstige negler, neglelakk (gjelder alle typer neglelakk)
  • Nøkkelhalsbånd benyttes ikke. Artikler som bæres utenpå uniform begrenses til et minimum. Navneskilt o.l. skal være lett å rengjøre.
  • Privattøy skal ikke kombineres med uniform, men privattøy kan benyttes under så lenge det ikke er synlig fra albuen og ned.
  • Varmejakker skal kun benyttes på kontorer og pauserom. Bør vaskes i godkjent vaskeri.
  • Langt hår og skjegg bør være samlet.
  • Benytt sokker i skoene.
  • Sko bør tåle rengjøring og desinfeksjon, og benyttes bare i tjeneste.

 

Tilbakemelding på denne sida

Sist oppdatert 17.07.2024