Vi fornyer UNN – for folket i nord

Det skjer mye bra, og det arbeides godt i den store organisasjonen Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Men vi skal – og må - bli enda bedre.

David Johansen, administrerende direktør Universitetssykehuset Nord-Norge
Publisert 24.09.2024
Direktøren i blazer og skjorte

UNN har på noen områder lange ventelister og vi bruker for mye penger. Så spørsmålet er; drifter vi da på best mulig måte?

Behandler flere - ventelistene øker

UNN er landsdelens største virksomhet med et budsjett på nesten 10 milliarder kroner og mer enn 7 000 ansatte. I 2023 behandlet vi flere pasienter enn noen gang før. Utfordringen er at behovet for helsetjenester stadig øker. Noen konkrete utfordringer i dag er:

  • Vi klarer ikke å gi mange av pasientene våre den behandling de skal ha innen tidsfristen som nasjonale myndigheter har satt.
  • Vi sliter med et stort driftsunderskudd delvis fordi vi må ty til løsninger ved å sende pasienter til private aktører som UNN betaler en høy pris for.
  • Vi har ikke klart å tilpasse driften og modernisere oss i takt med utviklingen i samfunnet f.eks med bruk av teknologi der det er bra både for pasienter og sykehuset. 

Viktig for alle i nord

Underskuddet fører til at vi ikke har penger til nytt utstyr, modernisering av lokaler, nye bygg og nødvendige investeringer. Det er avgjørende for samfunnsutviklingen i hele Nord-Norge at UNN klarer oppgaven, og leverer minst like gode spesialisthelsetjenester som andre sykehus i landet. Vi må ta ansvar for fremtidens pasienter og bringe økonomien i orden slik at vi er i stand til å modernisere sykehuset.

Nødvendig omstilling

Framtidas utfordringer for helsevesenet handler om å jobbe på nye måter for å kunne gi flest mulig pasienter et best mulig tilbud. Sentrale myndigheter har økt bevilgningene til sykehusene over mange år, men vi vet at medisinen ikke bare er mer penger. Mangel på helsepersonell innenfor enkelte fagområder, og utviklingen i verden rundt oss med krig og uroligheter fører med seg utfordringer som vi ikke kan betale oss ut av.

Jeg tror det er mulig å drive UNN mer moderne og med bedre kvalitet. For å oppnå det må vi bli bedre i alle ledd av pasientens møte med oss. Det er nå tid for å fornye UNN som organisasjon og gjennomføre store omstillingstiltak.

Treårig omstillingsprogram

UNN-styret besluttet i mars at det skal gjennomføres et treårig omstillingsprogram som har fått navnet: «Vi fornyer UNN». Formålet med programmet er å bevare og styrke UNNs rolle som region- og universitetssykehus og sikre økonomisk bærekraft.

I tillegg er vi i gang med å omorganisere klinikk- og senterstrukturen på overordnet nivå. Formålet er å legge til rette for bedre koordinering av pasientforløp, øke kapasitetsutnyttelsen og tilby likeverdige tjenester på tvers av klinikker og geografiske enheter. Det skal bli enda bedre å være pasient. Endringer i organisasjonsstrukturen skal også gjøre UNN bedre i stand til å gjennomføre tiltak som vil komme i det treårige omstillingsprogrammet.

Fokuset vårt er på pasienten. Derfor ønsker jeg klinikker som i større grad organiseres ut fra pasientforløp og samarbeidspartnere.

Det eneste riktige

Jeg er som ny direktør i UNN både spent og forventningsfull. Klarer vi å gjennomføre endringene fort nok og unngå at ventetidene øker enda mer? Klarer vi å ta så god styring med økonomien at vi i de neste årene kan investere i fornying av utstyret? Jeg er overbevist om at det er mulig hvis alle medarbeidere i UNN tar et felles løft for å få det til. Sammen kan vi klare det. Fordi det er det eneste riktige.