Vanskelige avgjørelser kan være:
Når er det riktig å avslutte behandling på en alvorlig kreftsyk pasient?
Hva bør gjøres når en psykisk syk pasient nekter nødvendig helsehjelp?
Når er det riktig å kutte væsken til døende pasienter?
Hvordan håndtere uenigheter mellom behandlingsteamet og pårørende?
I møte med vanskelige etiske dilemma, hva er riktig å gjøre?
Hva er Klinisk etikkomité (KEK) og hva gjør den?
- Tverrfaglig sammensatt komité med klinisk kompetanse og kompetanse i helsefaglig etikk.
- Et forum der helsepersonell og andre berørte parter kan drøfte konkrete etiske problemer prospektivt eller retrospektivt, eller på forespørsel gi råd om hvordan konkrete klinisk etiske problemer kan løses.
- Bidrar til grundig og systematisk refleksjon om etiske problemstillinger,
for eksempel gjennom drøftinger, seminarer eller utvikling av retningslinjer.
Eksempler på temaer drøftet i KEK: - Unnlatelse eller avslutning av behandling
- Informasjon, kommunikasjon og taushetsplikt
- Pasienters selvbestemmelse
- Prioriteringer
- Bruk av tvang
Hva KEK ikke er:
- KEK har ingen beslutningsmyndighet når det gjelder avgjørelser av
medisinsk art - Er ingen «dommer»
Hvem kan henvende seg til KEK?
Alle - både pasienter, helsepersonell og pårørende kan ta direkte kontakt med KEK. Henvendelser behandles med diskresjon og hvordan saker skal behandles, drøftes med den som henvender seg.
Hvordan kontakte KEK?
Leder:
Bård Forsdahl, telefon: 77 62 83 08
Sekretær:
Trine Lise Dyngeland, telefon: 90 55 97 47
Sist oppdatert 22.06.2022