Når UNN opplever uønsket samhandlingshendelse fra kommune eller fastlege , registreres dette i sykehusets kvalitetssystem Docmap (
PR27525) av den enheten i UNN som opplever hendelsen.
Melding sendes til Samhandlingsseksjonen (via Docmap) som videreformidler til kommune/fastlege. Primærhelsetjenesten besvarer denne til Samhandlingsseksjonen som videreformidler svaret til den som har meldt samhandlingsavviket.
Merk: Ansvarlig enhet, oppdagende enhet og NPR-ID/fødselsnummer/ AMIS nr. er vesentlig informasjon (dersom hendelsen knytter seg til pasient), og må være med for at avviket skal kunne videreformidles til rett enhet i kommunen og gi et godt grunnlag for svar tilbake.
For uønskede hendelser relatert til avtalespesialister og private rehabiliteringsinstitusjoner (Helse Nord-avtaler) sendes avviket direkte til aktuell enhet. Helse Nord settes på kopi i de tilfeller det dreier seg om moderate til alvorlige hendelser.