Kommunikasjon og informasjon
- Tilgang til tolk og ledsager.
- Informasjon i alternative formater: punktskrift, tegnspråk, lettlest.
- Teksting og tolkning av medieinnhold.
Fysisk og digital tilgjengelighet
- Taktil merking og ledelinjer.
- Teleslynge og god akustikk.
- Universell utforming av digitale tjenester.
Tolketjenester
Døvblindtolking inkluderer:
- Språktolkning - taktilt tegnspråk, tydelig tale, skrivetolkning.
- Syntolkning - miljøbeskrivelser, sosialt samspill.
- ledsaging - trygg forflytning.
Regionene skal tilby tolketjenester for hverdagsbruk, men det kan være begrensninger avhengig av tilgjengelighet og prioritering.
Habilitering og hjelpemidler
- Rett til hjelpemidler for hørselshemmede og synshemmede: høreapparat, varslingssystemer, hvit stokk, apper for orientering mm.
- Kartlegging og opplæring gjennom syns- og hørselskontakt i kommunen.
- Koordinator og Individuell plan (IP)
- Tilbud om opplæring og rehabilitering (f.eks. Eikholt, Blindeforbundet, Hørselshemmedes landsforening, Signo Conrad Svendsen Senter Rehabiliteringsavdeling, Nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse (NBSPH))
- Utredning, veiledning og råd gjennom Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde (NKDB)
Personlig støtte og økonomisk hjelp
- Brukerstyrt personlig assisten (BPA), ledsager, hjemmetjenester.
- Boligtilpasning
- Transporttjenester (TT-kort)
- «Grønt kort» - honnørrabatt og gratis reise for en ledsager på reiser med transportmidler som mottar offentlig støtte.
- Økonomisk støtte: grunnstønad, hjelpestønad, omsorgsstønad, bostøtte mm.
- Støtte til tannhelsetjeneste.
Arbeid og inkludering
- Rett til støtte for å få og beholde arbeid.
- Nav tilbyr hjelpemidler, arbeidsrettet rehabilitering og lønnstilskudd.
- Støtte til funksjonsassistanse i arbeidslivet.
Sist oppdatert 06.10.2025