Individuell plan

Individuell plan er et verktøy for samarbeid mellom tjenesteytere og bruker, og er en rettighet for deg som har behov for langvarige og koordinerte tjenester.

Formålet med individuell plan (IP) er å ha et helhetlig tilbud som koordineres gjennom en plan. Tilbudet skal være individuelt tilpasset og én tjenesteyter skal ha hovedansvaret for oppfølgingen. Den av tjenesteyterne som bruker henvender seg til, har plikt til å sørge for at arbeidet med planen settes i gang, uansett forvaltningsnivå.

Koordinator

Tjenesteyter velger en koordinator som har ansvaret for utarbeidelsen av individuell plan og som bistår i oppfølgingen av tiltakene. 

Individuell plan er frivillig og bruker må gi samtykke. Retten til individuell plan er uavhengig av diagnose og alder, og gjelder selv om det ytes tjenester fra kun ett forvaltningsnivå (kommune, fylkeskommune eller spesialisthelsetjeneste).

Innhold i en individuell plan

Individuell plan skal inneholde:

  • oversikt over mål, ressurser og behov
  • vurdering/koordinering av tiltak som kan bidra til å dekke behovene
  • oversikt over hvem som deltar i arbeidet / ønskelig samarbeid
  • plassering av ansvar for samordning/framdrift
  • beskrivelse av gjennomføringen av tiltakene
  • planperiode, evaluering og revisjon
  • samtykkeerklæring

Bruker oppfordres til å selv være med og utforme planen.

Klageadgang

Brukere som har rett på individuell plan og som ikke får det, kan klage til Helsetilsynet. I sosialtjenestesaker kan det klages til statsforvalteren.

Les om individuell plan

Sist oppdatert 27.10.2025