Økt bevissthet
Samarbeid med NAV Hjelpemiddelsentral Rogaland resulterte i fagdag for syns- og hørselskontakter 11. april i Stavanger.

Inger Marie Storaas, Sandra Michele Ochoa og Wenche Holm som alle er rådgivere for Statped, avdelingene for kombinerte sansetap og døvblindhet, hadde ansvaret for det faglige innholdet denne fagdagen. Syns- og hørselskontakter i 20 av 23 kommuner i Rogaland fylke deltok, samt fire ansatte fra NAV Hjelpemiddelsentral Rogaland.
Fagdag i tre bolker
Innholdet for tirsdagen rett etter påske var tredelt:
- Informasjon om tjenesteapparatet for mennesker med kombinerte sansetap eller døvblindhet. Hva er Statped og hva er NKDB, og hvilke oppgaver blir ivaretatt innen spesialpedagogikk og spesialisthelsetjenesten?
- Hva er døvblindhet og hva er de vanligste årsakene? Hva er konsekvensene av det doble sansetapet og hvordan påvirkes muligheten til å kommunisere, få tilgang til informasjon eller muligheten til å kunne forflytte seg trygt? Hva er utfordringene når syns- og hørselshjelpemidler skal brukes samtidig, eller når et hørselshjelpemiddel krever godt syn for å kunne betjenes effektivt?
- Praktiske øvelser, der deltagere fikk bruke bind for øynene og ørepropper og gikk rundt på fem forskjellige stasjoner. Her fikk de oppleve på egen kropp hvordan det kan være å ha nedsatt syn og hørsel.
Igangsatte undring og refleksjon
For Stapeds rådgivere var det tydelig at de praktiske øvelsene satte i gang undringer og refleksjoner hos deltakerne, etter at de hadde blitt kjent med hva som skjer i kroppen hvis syn og hørsel blir nedsatt. Det virket som at det teoretiske innholdet ble meningsfullt da det ble satt inn i en praktisk sammenheng. Flere syns- og hørselskontakter hadde aldri tidligere reflektert over utfordringene med kombinasjonen av syns- og hørselstekniske hjelpemidler. De opplevde at fagdagen førte til en bevissthet rundt dette, som de ville ta med seg tilbake i jobben.
Syns- og hørselskontaktordningen
Dette er en frivillig ordning for kommunene, og fungerer noe ulikt fra kommune til kommune. Kontaktene samarbeider også med andre aktører, blant annet kommunens/bydelens helse- og sosialtjeneste, optikere, høresentralene ved helseforetakene og oss i NKDB. De fleste syns- og hørselskontaktene er ansatt innen kommunens/bydelens helse- og sosialtjeneste og de kan være ergoterapeuter, sykepleiere eller ha annen yrkesbakgrunn.
Arbeidsoppgavene omfatter blant annet:
- kartlegging og avdekking av behov, spesielt for syns- og hørselshjelpemidler i daglige aktiviteter
- søke om hjelpemidler fra NAV
- kanalisering til riktig instans for videre utredning ved behov
- formidling av enklere syns- og hørselstekniske hjelpemidler
- opplæring og oppfølging i bruken av tildelte hjelpemidler
- følge opp tiltak i samarbeid med NAV hjelpemiddelsentral