Koordineringsenheten har som mandat å:
- samarbeide med lederne i kompetansesystemet
- forberede, lede og følge opp ledermøtene
- ha oversikt over tilbud og etterspørsel av tjenester, samt vurdere behovet for nye eller endrende tilbud
- ha oversikt over den faglige kompetansen i systemet, samt bidra til at nødvendig kompetanse utvikles og rekrutteres
- holde nær kontakt og samarbeide med brukerorganisasjoner for personer med døvblindhet
- opprettholde og utvikle kontakt og avtaler med sentrale samarbeidsparter
- være sekretariat for faglig referansegruppe
- drifte Nasjonalt tverrfaglig team for identifisering av døvblindhet
- samle årsrapportene fra enhetene til en samlet årsrapport for den nasjonale kompetansetjenesten
I samarbeid med de øvrige enhetene i kompetansesystemet vil koordineringsenheten:
- være en pådriver, tilrettelegger og koordinator for aktuelle fagutviklings- og forskningsprosjekter i systemet
- systematisere ny viten på fagområdet, samt initiere og gjennomføre forskningsstudier i samarbeid med relevante fagmiljøer internt og eksternt
- medvirke til faglig samarbeid mellom kompetansesystemet og høyskoler/universiteter
- ha et særlig ansvar for innhold og oppfølging av kompetansesystemets nettside dovblindhet.no
- ha et særlig ansvar for produksjon og distribusjon av felles informasjonsmateriell fra systemet
Helse Nord RHF vil kunne gi koordineringsenheten særlige oppgaver av rådgivende og utøvede karakter.
Sist oppdatert 27.10.2025