Nedsatt hørsel påvirker mulighetene til å kommunisere, benytte auditiv informasjon og orientere seg etter lydkilder.
Tiltak ved nedsatt hørsel kan være
- å få tilpasset høreapparat
- å få operert inn CI (Cochleaimplantat)
- å lære tegnspråk
Hjelpemidler og tilrettelegging
Til tross for gode hjelpemidler som høreapparat, CI og tilleggsutstyr er det flere ting vi må tenke på for å legge til rette for at personen med hørselsnedsettelse oppfatter det som blir sagt.
Her er noen tips til hva du bør tenke på i en samtale:
- reduser bakgrunnsstøy
- ha nok lys på deg
- ha øyekontakt
- snakk tydelig og naturlig
- sjekk ut samtalen underveis
- ha tydelige temaskifter
Visuelle og taktile signaler som ansiktsuttrykk, gester og berøring kan gi støtte til talen. Personer med nedsatt hørsel må også kunne støtte seg på munnavlesning. Husk på at lyset i rommet er godt, slik at man ser hverandres ansiktsuttrykk. Det kan også være nødvendig å støtte kommunikasjonen med skrift eller ved hjelp av håndalfabet eller tegnspråk.
I samtale med personer som bruker norsk tegnspråk er det viktig å tenke på at tegnspråk er et visuelt språk. Sørg for at personen ser deg tydelig og at tegnspråket tilpasses synsfeltet. Bruk tolk ved behov.
Tips til kommunikasjon med personer med nedsatt hørsel, Nav Kunnskapsbanken.