Navigasjon i ukjente eller krevende omgivelser
Selv med hjelpemidler som GPS og navigasjonsapper på telefon, kan det være vanskelig å orientere seg i nye eller komplekse miljøer, som flyplasser, togstasjoner eller travle byområder. En ledsager kan bidra til trygg og effektiv forflytning.
Helse- og nødsituasjoner
Ved sykdom, skade eller behov for helsehjelp, kan det være utfordrende å kommunisere med helsepersonell uten støtte. En tolk eller ledsager kan sikre at viktig informasjon blir forstått og formidlet riktig.
Tekniske hjelpemidler
Tekniske hjelpemidler er ofte tilpasset syn eller hørsel. For eksempel kan et høreapparat inneholde små deler som skal sjekkes og byttes ut jevnlig, noe som kan være utfordrende å få til med redusert syn. Det kan også være utfordrende å se det lille lyset som indikerer om høreapparatet er ferdig oppladet.
Når tekniske hjelpemidler som punktskriftutstyr, skjermlesere eller hørselsteknologi svikter, kan det være vanskelig å feilsøke uten hjelp. En person med teknisk innsikt kan være avgjørende for å få utstyret i gang igjen.
Sosiale sammenhenger og kommunikasjon
I sosiale situasjoner som familieselskaper, møter eller arrangementer, kan det være behov for tolk eller kommunikasjonsstøtte for å kunne delta aktivt og føle tilhørighet.
Lesing og forståelse av ny informasjon
Ikke all informasjon er tilgjengelig i tilrettelagt format. Brev, skjemaer og annen skriftlig informasjon kan kreve hjelp til å bli lest opp, tolket eller oversatt til et tilgjengelig format.
Hverdagsoppgaver som krever sanseinntrykk
Oppgaver som matlaging, rengjøring eller klesvask kan innebære utfordringer som ikke alltid fanges opp av hjelpemidler, som å se søl, høre pipelyder fra komfyren eller vite når maten er ferdig stekt. Her kan praktisk hjelp være nyttig.
Viktig å huske
Behovet for hjelp varierer fra person til person og fra situasjon til situasjon. Det viktigste er å lytte til den enkeltes ønsker og behov, og tilby støtte som fremmer selvstendighet og livskvalitet.