Illustrasjon av mann som ledsager kvinne

Aktuelle tiltak for personer med døvblindhet

Personer med døvblindhet har rett til tiltak som skal sikre god kommunikasjon, tilgjengelighet og mulighet for deltakelse i hverdagen. Tiltakene tilpasses individuelt og kan omfatte tolk/ledsager, hjelpemidler, personlig støtte og økonomiske ordninger.

Kommunikasjon og informasjon

God kommunikasjon er en forutsetning for å delta sosialt, i utdanning og i arbeid. Mange har behov for tolk/ledsager som kan støtte både språklig formidling og beskrivelser av omgivelsene.

Informasjon kan også tilpasses som taktilt eller visuelt tegnspråk, tydelig tale, punktskrift eller lettlest. Dette gjelder både i møter, media og helsetjenester.

Tiltak kan inkludere:

Fysisk og digital tilgjengelighet

Tilrettelegging av omgivelsene kan gjøre det lettere å orientere seg og delta trygt – både inne og ute, og i digitale sammenhenger.

Eksempler på tiltak:

Tolketjenester

Døvblindtolking kan bestå av flere elementer som kombineres etter behov:

Tjenesten administreres av Nav.

Hjelpemidler og habilitering

Mange har rett til hjelpemidler som gjør det lettere å høre, se, orientere seg og kommunisere. Kartlegging og opplæring skjer ofte i samarbeid med kommunens syns- og hørselskontakt, habiliteringstjenesten og spesialiserte fagmiljøer.

Relevante tilbud kan være:

Personlig støtte og økonomiske ordninger

Noen trenger praktisk eller menneskelig støtte for å mestre hverdagen hjemme og ute i samfunnet. Det finnes også økonomiske ordninger som kan kompensere for ekstrautgifter knyttet til funksjonsnedsettelsen.

Eksempler:

Arbeid og inkludering

Nav kan gi støtte for å få og beholde arbeid, eller for å delta i utdanning og aktivitet.

Dette kan omfatte:

Sist oppdatert 31.10.2025