Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Digital kommunikasjon

I dag er vi vant til å kunne snakke med folk over hele verden. For personer med sterkt nedsatt syn og hørsel kan det være vanskelig å kommunisere med andre enn de som er helt nær. Derfor er det viktig å lære seg måter å kommunisere over avstand.

Hjelpemidler – hva finnes og hva kan brukes? 

Det finnes noen få hjelpemidler som er laget spesielt for personer med døvblindhet, men ofte bruker man en kombinasjon av hjelpemidler for syn og hørsel. 

I tillegg finnes det mange vanlige produkter, som ikke er laget som hjelpemidler, men som kan være veldig nyttige.

Eksempler på slike produkter: 

  • smarttelefoner – med apper for tekst, tale og varsling
  • kommunikasjonsarmbånd – som gir vibrasjonssignaler
  • lydknapper – som kan spille inn og spille av korte beskjeder
  • vibrasjonsvest – som gir tilbakemelding gjennom kroppen
  • benledningshodetelefoner – som sender lyd gjennom skallen i stedet for øret 

Eksempler på hørselshjelpemidler: 

  • lyttehjelpemidler for TV, PC, nettbrett og mobil
  • talemaskiner
  • tilbehør til høreapparat og cochleaimplantat (CI), som mikrofoner og sendere 

Eksempler på synshjelpemidler: 

  • skjermlesere – som leser opp tekst på skjermen
  • talestyring – styr enheten med stemmen
  • forstørrelsesprogrammer – gjør tekst og bilder større
  • symbolbaserte kommunikasjonsprogrammer – for dem som ikke bruker vanlig tekst

Skjerm- og telefontjenester 

En del personer med syn- og hørselsnedsettelse ønsker å bruke sms, epost og videosamtaler i hverdagen. I samtale med personer som ikke kan tegnspråk er det også mulig å bruke skrivetolking og tegnspråktolking på skjerm som Nav tilbyr. En tolk ser brukeren via webkamera og tolker det som blir sagt til tegnspråk eller motsatt.  

For å gjøre det mulig for personer med døvblindhet eller talevansker å ringe, finnes det tjenester som hjelper med å koble samtaler til vanlige telefoner. Med Teksttelefon 149 kan man få hjelp til å oversette mellom tekst og tale.

Hvor kan man få hjelp? 

  • Nav Hjelpemiddelsentral: De kan gi veiledning og hjelpe med å finne riktig løsning og utstyr. 
  • Kommunens syns- og hørselskontakt eller ergoterapeut: Kan kartlegge ditt behov og veilede deg i søknadsprosessen.
  • Lokale leverandører av høreapparater og annet utstyr: De kan tilby tilpasning og veiledning om tilbehør. 
  • Hørselsforbundet og Norges blindeforbud: De kan gi informasjon om rettigheter og støtteordninger. 
  • Kunnskapsbanken.net: De tilbyr informasjon om hørsel og hørselshjelpemidler. 
  • Hjelpemiddeldatabasen: Her kan man finne informasjon om ulike hjelpemidler og rammeavtale 

Dersom du har behov for både syns- og hørselshjelpemidler kan du også ta kontakt med et av Nasjonal kompetansetjeneste for døvblindes regionsentre for å få råd og veiledning.

Sist oppdatert 16.10.2025