-
Feil på unn.noDeler av innholdet på unn.no vises ikke. Det gjelder flere sider, men det jobbes med saken. Vi håper å få løst problemet i løpet av torsdag 11. september. Det er prioritert.
Hjelpemidler – hva finnes, og hva kan brukes?
Det finnes noen få hjelpemidler som er laget spesielt for personer med døvblindhet.
Men ofte bruker man en kombinasjon av hjelpemidler for syn og hørsel.
I tillegg finnes det mange vanlige produkter, som ikke er laget som hjelpemidler, men som kan være veldig nyttige!
Eksempler på slike produkter:
- Smarttelefoner – med apper for tekst, tale og varsling
- Kommunikasjonsarmbånd – som gir vibrasjonssignaler
- Lydknapper – som kan spille inn og spille av korte beskjeder (f.eks. Flic)
- Vibrasjonsvest – som gir tilbakemelding gjennom kroppen (f.eks. TactSuit)
- Benledningshodetelefoner – som sender lyd gjennom skallen i stedet for øret
Eksempler på hørselshjelpemidler:
- Lyttehjelpemidler for TV, PC, nettbrett og mobil
- Talemaskiner
- Tilbehør til høreapparat og CI (cochleaimplantat), som mikrofoner og sendere
Eksempler på synshjelpemidler:
- Skjermlesere – som leser opp tekst på skjermen
- Talestyring – styr enheten med stemmen
- Forstørrelsesprogrammer – gjør tekst og bilder større
- Symbolbaserte kommunikasjonsprogrammer – for dem som ikke bruker vanlig tekst
Skjerm- og telefontjenester
Mange personer med syn- og hørselsnedsettelse ønsker å bruke sms, epost og videosamtaler i hverdagen. I samtale med personer som ikke kan tegnspråk er det også mulig å bruke video- og bildetolktjenesten til Nav, der en tolk ser brukeren via webkamera og tolker det som blir sagt til tegnspråk eller motsatt.
For å gjøre det mulig for personer med døvblindhet eller talevansker å ringe, finnes det tjenester som hjelper med å koble samtaler til vanlige telefoner. Med Teksttelefon 149 kan man få hjelp til å oversette mellom tekst og tale.
Hvor kan man få hjelp?
- Nav Hjelpemiddelsentral: De kan gi veiledning og hjelpe med å finne riktig løsning og utstyr.
- Kommunens syns- og hørselskontakt eller ergoterapeut: Kan kartlegge ditt behov og veilede deg i søknadsprosessen.
- Lokale leverandører av høreapparater og annet utstyr: De kan tilby tilpasning og veiledning om tilbehør.
- Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) og Norges blindeforbud: De kan gi informasjon om rettigheter og støtteordninger.
- Kunnskapsbanken.net: De tilbyr informasjon om hørsel og hørselshjelpemidler.
- Hjelpemiddeldatabasen: Her kan man finne informasjon om ulike hjelpemidler og rammeavtale
Dersom du har behov for både syns- og hørselshjelpemidler kan du også ta kontakt med en av regionkontorene i Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde, NKDB.