Haptiske signaler – en nøkkel til deltakelse
Hvordan kan berøring forbedre kommunikasjonen for personer med døvblindhet? Magnhild Rød Michalsen forsker på haptiske signaler i opplæring.

Haptiske signaler formidles gjennom berøring på kroppen, ofte samtidig med talespråk eller tegnspråk. De brukes til blant annet å beskrive personer, omgivelser, reaksjoner og handlinger. Det gjør det mulig for personer med døvblindhet å få informasjon i sanntid om hva som skjer rundt dem.
– Haptiske signaler kan bidra til å beskrive alt fra hva som foregår i rommet, til hvordan andre reagerer, eller hvor et objekt befinner seg, forklarer Magnhild Rød Michalsen.
Forskning på berøring som verktøy i læring
Magnhild er stipendiat ved OsloMet og forsker på hvordan haptiske signaler brukes i kurs- og opplæringssituasjoner. Hun filmer læringssituasjoner og intervjuer både deltakere og tolker for å forstå hvordan berøringssignalene fungerer i praksis.
– Jeg ønsker å undersøke hvilke funksjoner haptiske signaler har i interaksjonen. Og hvordan de brukes sammen med andre kommunikative ressurser som språk, objekter og gester.
Studien skjer i samarbeid med personer som har døvblindhet.
Tilgang til informasjon og sosial deltakelse
Haptiske signaler gir tilgang til informasjon som ellers ikke vil være tilgjengelig: som for eksempel kroppsspråk, reaksjoner, bevegelser og blikk. For mange med kombinert sansetap er dette avgjørende for kunne delta i sosiale situasjoner.
– Personer med døvblindhet forteller at haptiske signaler gir dem tilgang til informasjon de ellers ikke ville hatt, og at det gjør det mulig å delta i kommunikasjon og interaksjon, sier Magnhild.
Et viktig supplement til tale og tegnspråk
Signalene brukes parallelt med talespråk, tegnspråk og ledsaging, og tilpasses hver enkelt situasjon. De kan være avgjørende for å skape flyt og forståelse i samtaler.
– Noen bruker bare noen få signaler, mens andre har utviklet avanserte systemer. Det handler om å finne det nivået som passer.

Overraskende funn
Gjennom observasjoner og intervjuer har Magnhild blitt overrasket av hvor avansert og effektivt samspillet mellom de ulike kommunikative ressursene kan være – når det fungerer.
– Det er veldig interessant å se hvor mange ressurser som brukes samtidig. Måten deltakerne veksler mellom tale/tegn, berøring, haptiske signaler og gester skjer på en veldig effektiv og smidig måte.
En annen tydelig erfaring er hvor viktig relasjonen mellom deltaker og tolk er.
– Det viser seg igjen og igjen i intervjuene: hvor viktig det er å kjenne hverandre. Det handler om å lese hverandres signaler, det gir trygghet og bedre flyt i kommunikasjonen.
Behov for mer kunnskap og bedre opplæring
Selv om denne ressursen har vært undervist i og vært i bruk i flere tiår, er haptisk kommunikasjon fortsatt lite kjent utenfor døvblindefeltet. Det mangler et nasjonalt system for opplæring, videreutvikling og faglig koordinering.
– Det finnes en del etablerte signaler, men ingen felles struktur som ivaretar utviklingen. Opplæringen er sporadisk, og det er ikke alltid personer med døvblindhet får tilbud om å lære det, sier Magnhild.
Samarbeider med døvblindemiljøet
Et viktig prinsipp i prosjektet er at det skjer i nært samarbeid med døvblindemiljøet. Brukere tar selv kontakt og inviterer forskeren inn i læringssituasjoner de skal delta i.
– Jeg er veldig takknemlig for at døvblindemiljøet er så positive og engasjerte i dette arbeidet. Mange ønsker å bidra til at vi får mer kunnskap.

Et felt med stort potensial
Haptisk kommunikasjon har et potensial langt utover dagens bruk. Det kan bidra til bedre livskvalitet, trygghet og deltakelse – ikke bare for personer med døvblindhet, men også for andre som har behov for å få tilgang til informasjon i kommunikasjon via berøring.
– Jeg tror dette har et mye større bruksområde enn vi har sett til nå, sier Magnhild.
Oppfordrer til å følge prosjektet og dele erfaringer
Magnhild Rød Michalsens doktorgradsarbeid ved OsloMet pågår fram til 2027. Hun oppfordrer fagfolk, tolker, undervisere og personer med døvblindhet til å følge prosjektet og dele erfaringer.
– Jo flere som får kunnskap om haptiske signaler, desto større blir mulighetene for aktiv deltakelse, sier Magnhild avslutningsvis.